Homélies de Dom Armand Veilleux

25 September 2025 – Thursday of the 25th week

Haggai 1:1-8; Luke 9:7-9

HOMILY

Herod Antipas, like his father Herod the Great who had the children of Bethlehem put to death at the time of Jesus' birth, is a troubled, anxious man. He is king – or tetrarch – of Galilee, but a puppet king whose power is in reality very fragile since the country is under Roman control. He is very attached to his prerogatives, but always torn by insecurity, always fearing that a true ‘king of the Jews’ will come and dethrone him. He is weak, and would not have wanted to behead John, but he did so in order not to lose face after making a foolish promise to the daughter of his illegitimate wife. Similarly, he became Pilate's accomplice in the death of Jesus, out of fear of the Romans, even though he felt a certain fascination for Jesus. He wants to see Him, but out of simple curiosity.

September 22, 2025 – Monday of the 25th week of Ordinary Time

Ezra 1:1-6; Luke 8:16-18

HOMILY

Following the parable of the seed falling on different types of soil, and the explanation of this parable, Luke adds here, somewhat haphazardly, several sayings of Jesus that are found elsewhere in the Gospel of Matthew. I must confess that I scratched my head a little, wondering how I could best comment on this text. Finally, two words jumped out at me toward the end of this short text. The word “therefore” and the word “listen” — “Pay attention, therefore, to how you listen.” This “therefore” indicates that the few words that follow will be the conclusion of everything that precedes—not only the few lines that make up today's Gospel reading, but the entire parable and its explanation.

20 septembre 2025 – Samedi de la 24ème semaine ordinaire

1 Tm 6,13-16 ; Luc 8, 4-15

Homélie

          L’agriculture ou le jardinage peuvent être une bonne école de patience, de confiance et d’abandon. Une fois qu’on a travaillé le sol, qu’on y a déposé les semences et qu’on l’a arrosé, on n’a plus qu’à attendre avec patience. Durant un premier temps il n’y a aucun moyen de savoir de façon certaine si la semence croîtra ou non. Ensuite on ne peut savoir dans quelle mesure elle croîtra. On peut agir de diverses manières sur les conditions qui favorisent la croissance, mais on ne peut intervenir aucunement dans le processus même de croissance. Gardant tout ceci présent à l’esprit, revenons maintenant à la lecture de l’Évangile d’aujourd’hui.

21 septembre 2025 - 25ème dimanche "C"
Am 8, 4-7 ; 1 Tm 2, 1-8 ; Lc 16, 1-13

H O M É L I E

          Dans ses chapitres 14 à 16 saint Luc rapporte ce qu’on pourrait appeler des « propos de table » de Jésus. Même si ce genre littéraire est propre à Luc parmi les évangélistes, il était souvent utilisé de son temps. Jésus est invité à un repas et, comme les autres invités, lorsque vient son tour, il offre des réflexions et un enseignement. L’Évangile que nous avions il y a quelques semaines sur la place à choisir lorsqu’on est invité à un banquet, était tout à fait dans cette veine. Plusieurs des enseignements rapportés dans cette section de l’Évangile de Luc, y compris celui que nous avons aujourd’hui, ne se trouvent que dans Luc.

September 20, 2025 – Saturday of the 24th week in Ordinary Time

1 Tim 6:13-16; Luke 8:4-15

Homily

Farming or gardening can be a good lesson in patience, trust, and letting go. Once you have worked the soil, planted the seeds, and watered them, all you can do is wait patiently. At first, there is no way to know for sure whether the seeds will grow or not. Then you cannot know to what extent they will grow. You can influence the conditions that promote growth in various ways, but you cannot intervene in the growth process itself. With all this in mind, let us now return to today's Gospel reading.

September 21, 2025 - 25th Sunday in Ordinary Time, Cycle C

Am 8:4-7; 1 Tim 2:1-8; Lk 16:1-13

Homily

In chapters 14 to 16, Saint Luke recounts what could be called Jesus' “table talk.” Although this literary genre is unique to Luke among the evangelists, it was often used in his time. Jesus is invited to a meal and, like the other guests, when his turn comes, he offers reflections and teaching. The Gospel we had a few weeks ago about choosing where to sit when invited to a banquet was very much in this vein. Several of the teachings reported in this section of Luke's Gospel, including the one we have today, are found only in Luke.

19 septembre 2025 – Vendredi de la 24ème semaine impaire

1 Tim 6, 2-12 ; Luc 8, 1-3 

H o m é l i e

          Ces trois petits versets, qui semblent un peu anodins nous apportent beaucoup de lumière sur le ministère de Jésus et sur le style de vie adopté avec ses disciples, Ce style de vie n’a pas grand chose en commun ni avec les écoles rabbiniques du temps où des disciples pouvaient se réunir autour d’un maître pour recevoir une formation, mais dans un endroit précis, et sans participer à la mission du maître. Il était aussi différent de celui des prophètes de l’Ancien Testament qui pouvaient bien avoir un disciple ou l’autre (comme, p.e., Élisée, le disciple d’Élie) mais pas un groupe voyageant avec lui.