The account of the Passion according to Saint John, which we have just heard, has a different characteristic from that of the other three Gospels. In this account, John presents us with an image of Jesus in line with the one he developed throughout his Gospel. It is the image of a Jesus who is the revelation of the Father and who is also, in His person, the full manifestation of love.
Le récit de la Passion selon saint Jean, que nous venons d’entendre, a une caractéristique différente de celle des trois autres Évangiles. Dans ce récit, Jean nous présente une image de Jésus conforme à celle qu’il a élaborée tout au long de son Évangile. C’est l’image d’un Jésus qui est la révélation du Père et qui est aussi, en sa personne, la pleine manifestation de l’amour.
Yesterday, our first reading was the second of the four songs of the Servant found in the Book of Consolation of Israel by the prophet Isaiah. Today we have the third of these songs, which we also read at the Palm Sunday mass. The Church has always seen in this Servant a prefiguration of the suffering Messiah.
The Old Testament book of Deuteronomy ends with the story of the death of Moses, just before the people of Israel entered the promised land, which Moses himself did not enter. Before he died, Moses recited a long hymn of thanksgiving and pronounced a long blessing over the twelve tribes of Israel. Before that, he wrote the entire text of the Law, which was to be deposited next to the Lord's Ark of the Covenant, which was to accompany the people to the Promised Land. And the account in Deuteronomy says that Moses wrote these articles of the Law ‘to the end’.
Nous avions, hier, comme première lecture, le deuxième des quatre chants du Serviteur qu’on trouve dans le Livre de la Consolation d’Israël du prophète Isaïe. Aujourd’hui nous avons le troisième de ces chants, Nous l’avons d’ailleurs déjà lu à la messe du jour des Rameaux. L’Église a toujours vu dans ce Serviteur une préfiguration du Messie souffrant.
Le Livre de l’Ancien Testament appelé le Deutéronome se termine par le récit de la mort de Moïse, tout juste avant l’entrée du peuple d’Israël dans la terre promise, où Moïse lui-même, d’ailleurs, n’entrera pas. Avant de mourir, Moïse récite un long cantique d’action de grâce et prononce une longue bénédiction sur les douze tribus d’Israël. Avant cela il rédige tout le texte de la Loi qui sera déposé auprès de l’Arche d’Alliance du Seigneur, laquelle accompagnera le peuple dans la terre promise. Et le récit du Deutéronome dit que Moïse rédigea ces articles de la Loi « jusqu’au bout », ou « jusqu’à la fin ».
In these last days of Lent before the Easter Triduum, the Mass readings bring us definitively into the aspects of the paschal mystery that we will celebrate over the next few days.