Homélies de Dom Armand Veilleux

16 February 2025 -- 6th Sunday ‘C'

Jer 17:5-8; 1 Cor 15:12...20; Lk 6:17...26

Homily 

          The question of happiness and unhappiness is as old as the hills. From the very beginning of Genesis, there is misfortune misfortune, the fruit of sin, that deprives from happiness man and woman created in God's image and sharing His eternal happiness of happiness. Cursed is the serpent who deceived them; cursed is the ground on which it crawls and which they will have to cultivate to obtain their food; cursed is Cain, who killed his brother and, finally, cursed are all those who attack God's chosen people. (The whole of the Old Testament is peppered with such ‘curses’).

16 février 2025 -- 6ème dimanche "C"

Jr 17,5-8; 1 Co 15, 12...20; Lc 6, 17...26

H O M É L I E

          La question du bonheur et du malheur est vieille comme le monde. Dès le début de la Genèse apparaît le malheur, fruit du péché, qui vient priver du bonheur l’homme et la femme créés à l’image de Dieu, et partageant son bonheur éternel. Maudit est le serpent qui les a trompés ; maudit est le sol sur lequel il rampe et qu’ils auront à cultiver pour se procurer leur nourriture ; maudit est Caïn, qui a tué son frère et, finalement, plus tard maudits sont tous ceux qui s’en prennent au peuple que Dieu s’est choisi. (Tout l’Ancien Testament est émaillé de telles « malédictions »).

14 février 2025- vendredi de la 5ème semaine ordinaire

1R 11, 29-32. 12, 19 ; Mc 7, 31-37

H O M É L I E

 

          Les Évangiles nous montrent rarement Jésus en dehors du territoire d’Israël. Dans les passages de l’Évangile de Marc que nous avons lus ces jours-ci, Jésus était allé dans la région de Tyr, au nord du Lac de Galilée. C’était une région limitrophe, avec une population mêlée, de religion surtout païenne. C’est là qu’il avait guéri la fille de la Syro-phénicienne. Et, au début du texte d’aujourd’hui, nous le voyons quitter Tyr, passer par Sidon, en direction du Lac de Galilée et aller directement en terre païenne, dans la fédération de dix villes qu’on appelait la Décapole.

13 février 2025 – jeudi de la 5ème semaine ordinaire

Gen 2,18-25; Mc 7, 24-30

HOMÉLIE

            Cet Évangile nous révèle beaucoup de choses aussi bien sur la personne de Jésus que sur la prière. D’ailleurs, notre attitude face à la prière révèle en général assez bien l’image que nous avons de Dieu et du Christ.

13 February 2025 - Thursday of the 5th ordinary week

Gen 2:18-25; Mk 7:24-30

HOMILY

          This Gospel reveals many things to us, both about the person of Jesus and about prayer. Moreover, our attitude to prayer generally reveals quite well the image we have of God and of Christ.

13 February 2025 - Thursday of the 5th ordinary week

Gen 2:18-25; Mk 7:24-30

HOMILY

          This Gospel reveals many things to us, both about the person of Jesus and about prayer. Moreover, our attitude to prayer generally reveals quite well the image we have of God and of Christ.

14 February 2025 - Friday of the 5th ordinary week

1R 11, 29-32. 12, 19; Mk 7, 31-37

Homily

          The Gospels rarely show us Jesus outside the territory of Israel. In the Gospel of Mark that we have been reading these days, Jesus went to the region of Tyre, north of the Lake of Galilee. It was a border region, with a mixed population, mostly of pagan origin. It was there that he had healed the daughter of the Syro-Phoenician woman. And at the beginning of today's text, we see him leave Tyre, go through Sidon towards the Lake of Galilee and go straight to pagan territory, to the federation of ten cities called the Decapolis.