Homélies de Dom Armand Veilleux

May 3, 2025 - Ss. James and Philip

 

H O M I L Y

James is one of the most important figures of the early Church.

This is not James, brother of John, who was killed at the very beginning of the persecution by Herod, even before this one put Peter in jail. It is the other James, who was the head of the Church of Jerusalem. A great authority is recognized to him by everyone, including Peter and Paul.

May 1, 2025 -- Homily for Thursday of the 2nd week of Easter

Acts 5, 27-33; John 3, 31-36

Homily

          The story we are reading these days from the Acts of the Apostles is both very profound and somewhat comic. Luke, who is an excellent writer, knows how to convey profound teaching using symbolic and poetic language. Here, he describes the beginnings of the Church in an almost playful style.

30 avril 2025 – Mercredi de la 2ème semaine de Pâques

Ac 5, 17-26; Jn 3, 16-21 

H O M É L I E

Il y a quelque chose qui m'a toujours intrigué dans le texte des Actes que nous venons de lire. Pourquoi l'ange s'est-il donné la peine de fermer les portes de la prison après avoir laissé sortir les apôtres ?... En effet, au début du texte, Luc dit que l'ange du Seigneur a ouvert les portes de la prison et a fait sortir les apôtres ; mais quand le gardien du temple arrive le matin, il trouve les portes bien fermées ! Il doit y avoir une signification symbolique dans cette histoire de portes ouvertes et puis verrouillées.

1 mai 2025 -- Homélie pour le jeudi de la 2ème semaine de Pâques

Ac 5, 27-33 ; Jean 3, 31-36.

Homélie

          Le récit des Actes des Apôtres que nous lisons ces jours-ci a quelque chose d’à la fois très profond et de quelque peu comique. Luc, qui est un excellent écrivain, sait transmettre un enseignement profond en utilisant un langage symbolique et poétique. Ici, il décrit dans un style presque enjoué les débuts de l’Église.

29 April 2025 -- Feast of Catherine of Siena

1 Jn 1:5-2:2; Luke 10:38-42

Homily

Christian mystics can, in a way, be divided into two categories or two families. There are the mystics of light and the mystics of darkness. The former are those who are fascinated by everything we can know and experience about God, and everything we can say about God. The latter are those who are fascinated, almost obsessed, by the fact that God is greater than and beyond anything we can know, feel or say about Him. There are some great mystics in both categories

30 April 2025 - Wednesday of the 2nd week of Easter

Acts 5, 17-26; John 3, 16-21

Homily

There is something that has always puzzled me in the text of Acts that we have just read. Why did the angel go to the trouble of closing the prison doors after letting the apostles out? In fact, at the beginning of the text, Luke says that the angel of the Lord opened the prison doors and let the apostles out; but when the temple guard arrived in the morning, he found the doors firmly shut! There must be a symbolic meaning in this story of the doors being opened and then locked.

29 avril 2025 -- Fête de Catherine de Sienne

1 Jn 1,5-2,2 ; Luc 10,38-42 

Homélie 

Les mystiques chrétiens peuvent, en quelque sorte, être divisés en deux catégories ou deux familles. Il y a les mystiques de la lumière et les mystiques des ténèbres. Les premiers sont ceux qui sont fascinés par tout ce que nous pouvons connaître et expérimenter de Dieu, et tout ce que nous pouvons dire sur Dieu. Les seconds sont ceux qui sont fascinés, presque obsédés, par le fait que Dieu est plus grand et au-delà de tout ce que nous pouvons connaître, sentir, dire de Lui. Il existe de très grands mystiques dans les deux catégories