Homélies de Dom Armand Veilleux

3 septembre 2024 - Mardi de la 22ème semaine paire

1 Cor 2, 10-16 ; Luc 4, 31-37

H o m é l i e

          L’activité de Jésus dans l’Évangile nous rappelle souvent que le véritable « pouvoir » réside non pas dans celui qui a la force et qui l’utilise pour écraser, mais dans celui qui sait pardonner et ne pas répondre à la violence par la violence.

3 September 2024 - Tuesday of the 22nd even-numbered week

1 Cor 2, 10-16; Luke 4, 31-37

Homily

Jesus' activity in the Gospel often reminds us that true “power” lies not in the one who has strength and uses it to crush, but in the one who knows how to forgive and not respond to violence with violence.

1 septembre 2024 - 22ème dimanche "B"

Dt 4,1-2.6-8; Jc 1,17-18.21b-22.27; Mc 7,1-8.14-15.21-23

 

H O M É L I E

          Chacune des trois lectures que nous venons d’entendre nous invite à écouter la Parole de Dieu et à la laisser porter en nous des fruits.

1 September 2024 - 22nd Sunday "B"

Deut 4:1-2, 6-8; Jas 1:17-18, 21b-22, 27; Mk 7:1-8, 14-15, 21-23

Homily

Each of the three readings we have just heard invites us to listen to the Word of God and to let it bear fruit in us.

31 août 2024 – samedi de la 21ème semaine paire

1 Cor 1, 26-31 ; Matt 25, 14-30

H o m é l i e

          Pour quiconque a un peu d’expérience du marché de l’argent ou qui est un peu sensibilisé à la justice sociale, cet Évangile peut faire problème. Mais cette parabole ne traite pas d’économie ou de justice sociale ; sa préoccupation ne porte pas non plus sur les talents que nous avons reçus et que nous devons faire produire. Cette parabole-ci, comme toutes les autres paraboles, nous parle avant tout de Dieu. Elle nous enseigne quelque chose sur la générosité de Dieu qui nous récompense toujours d’une façon totalement disproportionnée par égard à ce que nous apportons.

31 August 2024 - Saturday of the 21st even-numbered week

1 Cor 1, 26-31; Matt 25, 14-30

Homily

For anyone who has any experience of the money market or who is at all aware of social justice, this Gospel can be problematic. But this parable is not about economics or social justice; nor is it concerned with the talents we have received and must produce. This parable, like all the other parables, is above all about God. It teaches us something about the generosity of God, who always rewards us in a way that is totally disproportionate to what we bring.

30 August 2024 - Friday of the 21st even-numbered week

1 Cor 1, 17-25; Matt 25, 1-13

Homily

There were ten virgins: five foolish and five wise. All ten fell asleep when the bridegroom was late in coming. All ... the wise as well as the foolish. So we don't reproach the foolish for falling asleep, and we don't congratulate the wise for staying awake. They all fell asleep. The difference between the two groups is that the latter had taken oil with them, while the others had not.