Homélies de Dom Armand Veilleux

14 février 2025- vendredi de la 5ème semaine ordinaire

1R 11, 29-32. 12, 19 ; Mc 7, 31-37

H O M É L I E

 

          Les Évangiles nous montrent rarement Jésus en dehors du territoire d’Israël. Dans les passages de l’Évangile de Marc que nous avons lus ces jours-ci, Jésus était allé dans la région de Tyr, au nord du Lac de Galilée. C’était une région limitrophe, avec une population mêlée, de religion surtout païenne. C’est là qu’il avait guéri la fille de la Syro-phénicienne. Et, au début du texte d’aujourd’hui, nous le voyons quitter Tyr, passer par Sidon, en direction du Lac de Galilée et aller directement en terre païenne, dans la fédération de dix villes qu’on appelait la Décapole.

13 février 2025 – jeudi de la 5ème semaine ordinaire

Gen 2,18-25; Mc 7, 24-30

HOMÉLIE

            Cet Évangile nous révèle beaucoup de choses aussi bien sur la personne de Jésus que sur la prière. D’ailleurs, notre attitude face à la prière révèle en général assez bien l’image que nous avons de Dieu et du Christ.

13 February 2025 - Thursday of the 5th ordinary week

Gen 2:18-25; Mk 7:24-30

HOMILY

          This Gospel reveals many things to us, both about the person of Jesus and about prayer. Moreover, our attitude to prayer generally reveals quite well the image we have of God and of Christ.

13 February 2025 - Thursday of the 5th ordinary week

Gen 2:18-25; Mk 7:24-30

HOMILY

          This Gospel reveals many things to us, both about the person of Jesus and about prayer. Moreover, our attitude to prayer generally reveals quite well the image we have of God and of Christ.

14 February 2025 - Friday of the 5th ordinary week

1R 11, 29-32. 12, 19; Mk 7, 31-37

Homily

          The Gospels rarely show us Jesus outside the territory of Israel. In the Gospel of Mark that we have been reading these days, Jesus went to the region of Tyre, north of the Lake of Galilee. It was a border region, with a mixed population, mostly of pagan origin. It was there that he had healed the daughter of the Syro-Phoenician woman. And at the beginning of today's text, we see him leave Tyre, go through Sidon towards the Lake of Galilee and go straight to pagan territory, to the federation of ten cities called the Decapolis.

12 février 2025, mercredi de la 5ème semaine ordinaire

Gn 2, 4b- 9.15-17; Mc 7,14-15.17-23

Homélie

          La lecture d’Évangile que nous venons d’entendre est la continuation de celle d’hier. Marc nous y raconte l'une des rencontres difficiles et douloureuses entre Jésus et les autorités du peuple – c’est-à-dire Pharisiens et Scribes -- qui se sont donnés comme tâche de le prendre en faute, pour se débarrasser de lui. Jésus les traite une fois de plus d'hypocrites, car ils ont fini par donner tellement d'importance aux pratiques religieuses extérieures, qu'ils ont perdu de vue la relation entre ces pratiques et l'expérience personnelle de Dieu.

12 February 2025, Wednesday 5th week of Ordinary Time

Gen 2:4b-9,15-17; Mk 7:14-15,17-23

Homily

The Gospel reading we have just heard is a continuation of yesterday's. In it, Mark tells us about one of the difficult and painful encounters between Jesus and the authorities of the people - that is to say, the Pharisees and Scribes - who set themselves the task of finding fault with Him, in order to get rid of Him. Jesus once again calls them hypocrites, because they ended up attaching so much importance to external religious practices that they lost sight of the relationship between these practices and the personal experience of God.