Homélies de Dom Armand Veilleux

30 March 2025 - 4th Sunday of Lent "C"

Jos 5:10-12; 2 Cor 5:17-21; Lk 15:1-3. 11-32

Homily

Once again, Jesus finds Himself caught between two groups of people. On the one hand, there were the tax collectors and sinners who came to listen to Him and whose hearts were often touched by His attitude as much as by His words; on the other hand, there were the Pharisees and scribes, who did not approve of His attitude at all. They accused Him not only of welcoming unbelievers, but even of eating with them.

29 March 2025 - Saturday of the 3rd week in Lent

Hosea 6:1-6; Luke 18:9-14

Homily

At the beginning of each Eucharistic celebration, we confess our sins and ask the Lord for forgiveness. Is this always more than a simple religious formality? Are we sincerely aware that we are sinners? Of course we know that we have sinned. Normally, we have already accused these sins in confession and they have been forgiven. In fact, we know that they have been forgiven by God from the moment we regretted them. But being a sinner is more than simply having done this or that sin. Perhaps we aware that we are good Christians or not so bad monks, rather of being sinners.

29 mars 2025 – Samedi de la 3ème semaine du Carême

Osée 6, 1-6 ; Luc 18, 9-14 

Homélie 

          Au début de chaque célébration eucharistique, nous confessons nos péchés et demandons le pardon du Seigneur. Est-ce toujours plus qu’une simple formalité religieuse ? Sommes-nous sincèrement conscients d’être pécheurs ? Bien sûr nous savons que nous avons fait des péchés. Normalement, nous les avons déjà accusés en confession et ils ont été pardonnés. Nous savons d’ailleurs qu’ils nous ont été pardonnés par Dieu dès le moment où nous les avons regrettés. Mais être pécheur est autre chose que d’avoir simplement fait tel ou tel péché. Il se peut que nous soyons conscients d’être de bons chrétiens ou de pas si mauvais moines, plutôt que conscients d’être pécheurs…  

28 mars 2025 – Vendredi de la 3ème semaine de Carême

Osée 14, 2-10 ; Marc 12, 28b-34 

H o m é l i e 

          Écoutons attentivement la réponse de Jésus à la question concernant le premier de tous les commandements. : Il répond : « Voici le premier : Écoute Israël : le Seigneur notre Dieu est l’unique Seigneur… ». Ce que Jésus dit c’est que le premier et le plus grand des commandements est d’écouter le Seigneur. Ce qui, comme je le rappelais dans l’homélie d’hier, est aussi le premier mot de la Règle de saint Benoît. Écouter.

March 28, 2025 – Friday of the 3rd Week of Lent 

Osée 14, 2-10 ; Marc 12, 28b-34

H O M I L Y 

          Let us listen carefully to Jesus' words when he is asked what is the first of all the commandments. He answers : "This is the first: 'Hear, O Israel! The Lord our God is Lord alone! " What Jesus is saying is that the first and the greatest of all the commandments is to "hear", to "listen" to the Lord. This is also the first word of the Rule of Saint Benedict : "Listen…"

27 March 2025 - Thursday of the 3rd week of Lent

Jer 7:23-28; Luke 11:14-23 

Homily

The Prologue to the Rule of Saint Benedict takes up many of the teachings and even some of the expressions that we already find in the beautiful text from Jeremiah that we heard as the first reading of this Mass. 'Listen to my voice' (says the Lord, through the mouth of Jeremiah), "“Listen to my voice: I will be your God, and you shall be my people”. So all we have to do to belong to God's people is listen to His Word. Dialogue with God in prayer is never a purely individual thing. This dialogue brings us into communion with all the other ‘hearers of the word’. It is this very dialogue that makes us a ‘People’ or a ‘Church’. This word of Scripture was the fundamental intuition of the great German theologian, Karl Rahner, who, in one of his first works, which was also a work of philosophy, published in 1941, at the beginning of the War, described the human being as being essentially, by his very nature, a ‘hearer of the Word’ (Hörer des Wortes), since it is by the very Word of God that we are created.

27 mars 2025 – jeudi de la 3e sem. de Carême

Jr 7, 23-28 ; Luc 11, 14-23

Homélie

Le Prologue de la Règle de saint Benoît reprend plusieurs des enseignements et même des expressions que nous trouvons déjà dans le beau texte de Jérémie que nous avons écouté comme première lecture. « Écoutez ma voix (dit le Seigneur, par la bouche de Jérémie), -- Écoutez ma voix : je serai votre Dieu, et vous serez mon peuple ». Il suffit donc de se mettre à l’écoute de la Parole de Dieu pour appartenir à son Peuple. Le dialogue avec Dieu dans la prière n’est jamais une chose purement individuelle. Ce dialogue nous met en communion avec tous les autres « auditeurs de la parole ». C’est ce dialogue même qui nous constitue « Peuple » ou « Église ». Cette parole de l’Écriture fut l’intuition fondamentale du grand théologien allemand, Karl Rahner, qui, dans l’une de ses premières œuvres, qui était d’ailleurs une œuvre de philosophie, publiée dès 1941, au début de la Guerre, décrivait l’être humain comme étant essentiellement, de par sa nature même, un « auditeur du Verbe » (Hörer des Wortes), puisque c’est par la Parole même de Dieu que nous sommes créés.