Une vie de communion

Comme toute forme de vie humaine et chrétienne la vie du moine est constituée de nombreux éléments.Si l’on voulait trouver un terme qui souligne bien l’unité entre ces divers éléments, le mot communion serait sans doute le meilleur choix.

Le moine s’efforce de vivre en communion avec Dieu, avec un groupe de frères qui forment avec lui une communauté, avec son Église locale et l’Église universelle, avec les hommes et les femmes de son entourage comme avec l’ensemble de la société, tout aussi bien qu’avec tout le cosmos.

 

INFORMACIÓN SOBRE EL DIALOGO MONÁSTICO INTERRELIGIOSO

El Consejo del Abad General me ha pedido dar a los Capítulos Generales una breve información sobre el Diálogo Monastico Interreligioso.

Creo que todos estáis al corriente de que existe un organismo de las Ordenes benedictinas y cistercienses, que se llama el D.I.M., (en inglés M.I.D.), y que tiene por finalidad promover en el seno de nuestras comunidades monásticas una toma de conciencia de la importancia del diálogo entre el cristianismo y las otras grandes tradiciones religiosas de la humanidad. Posiblemente no está de más recordar en pocas palabras el origen de este organismo.

 

Reshaping Monastic Life

Some years ago, I used to give lectures at Sant’Anselmo in Rome on monastic formation.At some point I tried to find out what early monks and the great monastic figures of the Middle Ages said or wrote about that subject and I discovered almost nothing written about monastic formation either in early monasticism or in the Middle Ages.Then I realized that the idea that we could form someone to live monastic life is a completely modern idea that would never have come to the mind of early monks.They did not think that one could be formed to monastic life.On the contrary they considered that one should be formed by monastic life.The goal of a monk, as of every human being, is to be gradually formed or trans-formed into the likeness of Christ.And monastic life is a means – or a set of means -- to arrive at that goal.

 

Exploring the Essential

Right after Vatican II, many Orders wanted to write a “definition” of their way of life.In our Order, there were a few projects of “definition” of Cistercian life.Rapidly we realized that it was impossible to write such a definition of Cistercian life, or even of monastic life in general, because monastic life is not an absolute, objective reality, that can be defined.You cannot find it as such in the Scripture.And in Tradition, what we find is not a univocal reality but a series of facts, of phenomena, to which the name of “monasticism” was given.And, as a matter of fact, the use of the adjective “monastic” has been more or less elastic according to centuries and traditions.

 

Los orígenes del monacato cristiano

La cuestión de los orígenes del monacato cristiano aparece periódicamente sobre el tapete. Sin duda porque es una cuestión a la que nunca se dará una respuesta totalmente satisfactoria: nuevos descubrimientos en muchas disciplinas conexas le prestan sin cesar perspectivas diferentes.

Wat is wezenlijk bendictijns?

door dom ArmandVeilleux ocso

(in BenedictijnsTijdschrift 2014/3, 186-192)

Onze monastieke manier van leven bestaat uit een aantal 'praktijken', diewe gewoonlijk observanties noemen. Welke van die observanties zijn wezenlijk voor eenmonastieke levenswijze?Maar is dat wel de goeie vraag? In onze manier van leven is er iets dat belangrijker is danobservanties. Wat echtwezenlijk is voor onze levenswijze is iets dat aan die praktijken of observanties voorafgaat: het doel vanons leven. Cassianus omschrijft dat als devervolmaking van onze naas­tenliefde:

 

Monachisme et Culture

(Conférence au Club Lions de Chimay, 29 octobre 2003)

Le titre de cette conférence comporte trois mots, et je voudrais porter une attention spéciale au deuxième mot, la particule « et ».En effet, je n’ai pas l’intention de parler simplement d’une part du monachisme (ou de la vie monastique) et, d’autre part, de la culture, mais bien plutôt de la relation et de l’interaction entre les deux.Il est quand même important, au point de départ, de définir les termes, pour savoir de quoi nous parlons.