CALLED TO BE TRANSFORMED INTO THE IMAGE OF CHRIST (2Cor. 3:18)

CALLED TO BE TRANSFORMED INTO THE IMAGE OF CHRIST (2Cor. 3:18)

REFLECTIONS ON MONASTIC FORMATION

by: Armand Veilleux ocso

Note: Here is the text of an article I published in 1995 in the A.I.M. Monastic Bulletin (nº 59) on the theme of monastic formation. It is a short summary of a course I give at the Collegio Sant'Anselmo in Rome every other year on the same topic. The article was written in French, and the English translation published in the A.I.M. Monastic Bulletin betrayed the original in many places. Here is a revised translation which is at least closer to the original.

3. Problemidell'industrializzazione. - La vita monastica a La Trappe e, piú tardi, aLa Valsainte sotto dom Agostino de Lestrange èabbastanza nota come vita di austerità estrema e di p., in ambedue i casi ispirata da motivazioni differenti evissuta in condizioni storiche straordinarie.

 

Monachisme et rencontre

cultures

Oxford ---- Bangalore

Le monachisme est transculturel. On le rencontre sous toutes les latitudes, à toutes les époques, et aucune culture ne peut en réclamer le monopole. Et pourtant, dans chacune de ses actualisations historiques, il est étroitement lié à. un contexte culturel précis et limité.

 

THE ROLE OF MONASTICISM OF TODAY IN THE RE‑EVANGELIZATION OF A SECULARIZED WORLD

(Kolympari, Crete, Greece, May 14th 1989)

Introduction

Tomorrow, according to both the Eastern and the Western calendars, we will celebrate the Feast of Saint Pachomius, one of the monastic fathers for whom I have a very special love. It seems to me extremely appropriate to close our encounter on that Feast of one of the great lights of monasticism. And that common celebration will remind us, in some way, that we have a common monastic tradition, rooted in the same early Christian asceticism that developed during the first Christian generations in each one of the coun­tries touched by Apostolic evangelization.

 

Le rôle de la sous-culture monastique dans la formation du moine

Dans le contexte d'une recherche consacrée à étudier l'influence formatrice de la communauté bénédictine, je m'arrêterai ici à analyser le rôle joué dans cette formation par ce qu'on pourrait appeler la culture ou plus précisément la sous-culture monastique. Par ce mot, je n'entends pas tellement la philosophie, la théologie ou les idéologies à travers lesquelles les moines ont essayé ou essaient d'exprimer le sens qu'ils veulent donner à leur vie ; mais bien plutôt le style même de vie dans lequel cette recherche s'exprime, ce que les anciens appelaient une politeia. Cette politeia est constituée, entre autres, par un style propre de prière, de lectio ou d'études, de travail manuel et de relations interpersonnelles, ainsi que par un équilibre déterminé qu'on cherche à établir entre ces divers éléments.

 

Chénouté ou les écueils du monachisme

La Vie de Chénouté n'est pas une des plus belles pages de l'histoire du monachisme. Elle mérite cependant d'être connue, car au sein de la tradition monastique la figure trouble et troublante du grand Chénouté constitue un phénomène tragique qui nous oblige à considérer sérieusement certains écueils inhérents à l'institution monastique elle-même.

 

Renunciation of Material Possessions

in Pachomian Cenobitism

by Armand Veilleux

Renunciation of material possessions is one of the most essential aspects of monastic life in all traditions, eastern and western, primitive and recent.

In this paper we shall study it in one of the most ancient forms of com­munity life in Christianity, the Pachomian cenobitism of the fourth century.