Homélies de Dom Armand Veilleux

Homily for 28 August 2024 - Wednesday of the 21st week

Memory of Saint Augustine

2Th 3:6-10.16-18; Mt 23:27-32

Homily

Dear brothers,

Jesus' long list of curses against the Pharisees at the end of Matthew's Gospel has been divided into three blocks in the ferial lectionary, distributed among the first three days of the 21st week of Ordinary Time. (The authors of the lectionary no doubt thought it would be a little indigestible to have them all on the same day!)

27 août 2024 : Mardi de la 21ème semaine "A"

2 Th 2,1…17; Matt. 23, 23-26

H O M É L I E

L'Évangile d'aujourd'hui est la suite de celui d'hier. Il s’agit d’une longue liste de "malédictions" de Jésus à l'égard des Pharisiens. Il a sans doute paru aux auteurs de notre lectionnaire liturgique, qu'il était un peu trop lourd de lire en une seule fois ces "malédictions" même si cela n'aurait pas fait une lecture tellement longue. Ce que Jésus reprochait avant tout aux scribes et aux Pharisiens dans la première partie était leur hypocrisie. Dans le texte que nous venons de lire, Il continue sur le même thème, et de façon encore plus explicite. Il mentionne deux formes plus concrètes d'hypocrisie.

25 août 2024 -- 21ème dimanche "B"

Jos 24,1-2a.15-17.18b; Ép 5,21-32; Jn 6,60-69

 

H O M É L I E

          Au cours des quatre derniers dimanches, nous avons lu à l'Évangile le long discours sur le pain de vie, qui se trouve dans le chapitre 6 de l'Évangile de Jean, où Jésus se déclare lui-même le pain vivant donné au monde par son Père, et où il appelle à une foi totale en sa personne et en son message. L'épilogue de ce discours, que nous lisons aujourd'hui (avant de reprendre la lecture de l'Évangile de Marc dimanche prochain), fut un point tournant d'une grande importance dans le ministère de Jésus et surtout dans sa relation avec la foule des disciples qui le suivaient et en particulier les douze Apôtres.

25 août 2024 -- 21ème dimanche "B"

Jos 24,1-2a.15-17.18b; Ép 5,21-32; Jn 6,60-69

 

H O M É L I E

          Au cours des quatre derniers dimanches, nous avons lu à l'Évangile le long discours sur le pain de vie, qui se trouve dans le chapitre 6 de l'Évangile de Jean, où Jésus se déclare lui-même le pain vivant donné au monde par son Père, et où il appelle à une foi totale en sa personne et en son message. L'épilogue de ce discours, que nous lisons aujourd'hui (avant de reprendre la lecture de l'Évangile de Marc dimanche prochain), fut un point tournant d'une grande importance dans le ministère de Jésus et surtout dans sa relation avec la foule des disciples qui le suivaient et en particulier les douze Apôtres.

25 August 2024 -- 21st Sunday “B”

Jos 24:1-2a.15-17.18b; Eph 5:21-32; Jn 6:60-69

Homily

Over the last four Sundays, we have read in the Gospel the long discourse on the bread of life, found in chapter 6 of the Gospel of John, where Jesus declares himself the living bread given to the world by his Father, and where he calls for total faith in his person and in his message. The epilogue to this discourse, which we read today (before resuming the reading of Mark's Gospel next Sunday), was a turning point of great importance in Jesus' ministry and especially in his relationship with the crowd of disciples who followed him, and in particular the twelve Apostles.

24 August 2024, Feast of Saint Bartholomew

Rev 21, 9b-14; John 1, 45-51

Homily         

          There were several concentric circles of followers around Jesus. First there was the crowd, to whom Jesus addressed most of his teaching. Then there was a group of disciples, men and women, who followed him on his journeys through Galilee and Judea. Among them were the Twelve, whom he had chosen in a special way and who were to be the foundations of his Church. Each of these Twelve was chosen explicitly, each by name. Of some of them we know a fair amount about their lives, their apostolic activity and their martyrdom. Of others we know very little. Of Bartholomew (Bar Tolomeos, i.e. the son of Tolomeus), whom we celebrate today, we know very little. According to tradition, however, Bartholomew is the same person as the Nathanael mentioned in the Gospel we have just heard.

August 23, 2024 - Friday of the 20th week in Ordinary Time

Ezek 37, 1-14; Mt 22, 34-40

Homily

In most societies that have not yet been overly influenced by modern Western culture, the solidarity of the clan or extended family is an extremely important dimension of the social structure. In fact, this solidarity is essential to their survival. Living conditions may be very simple and frugal; people may not have all our luxuries and gadgets, but nobody lacks the essentials. When a woman is widowed and children orphaned, they are cared for by the extended family, through a whole network of relationships. Similarly, strangers have a divine right to hospitality.