Homélies de Dom Armand Veilleux

25 décembre 2025 – Messe de Minuit

Is 9, 1-6;  Tt 2, 11-14; Lc 2, 1-14

H o m é l i e

Chers frères et sœurs,

          Le problème des « sans papiers » n’est pas nouveau.  Il existait déjà au temps de la naissance de Jésus.  Les Juifs, sous l’occupation romaine, étaient des réfugiés dans leur propre pays – comme il y en a des millions de nos jours. C’est ainsi que, pour répondre au caprice de l’occupant, Marie et Joseph, comme tant d’autres, durent prendre la route pour aller se faire mettre en règle.

25 December 2025 - Midnight Mass

Is 9, 1-6; Tit 2, 11-14; Lk 2, 1-14

Homily

Dear brothers and sisters,

The problem of ‘undocumented migrants’ is not new. It already existed at the time of Jesus' birth. Under the Roman occupation, the Jews were refugees in their own country - just like millions of others today. So it was that, at the whim of the occupying power, Mary and Joseph, like so many others, had to take to the road to get themselves legalized.

23 décembre 2025 – fra

Ml 3, 1-4.23-24 ; Lc 1, 57-66

H O M É L I E

          Saint Luc, dans son Évangile, établit un parallélisme rigoureux entre Jean-Baptiste et Jésus. Aussi bien au sujet d’Élizabeth que de Marie il dit : « Quand arriva le moment d’enfanter, elle mit au monde un fils ». Dans le cas de Jean, ce sont les voisins qui viennent se réjouir avec la mère et l’enfant ; dans le cas de Jésus, ce sont d’abord les bergers puis les mages. Zacharie, tout comme Joseph, a un rôle un peu effacé. De Jean, comme de Jésus, on se demande « ce que sera cet enfant ». Les deux ont une longue préparation – Jean au désert, Jésus à Nazareth – avant une vie publique assez brève.

24 décembre 2025              Veille de Noël, matin

2S 7,1-5.8b-12.14a.16; Lc 1,67-79

Homélie

    Il y a presque 40 ans, en 1987, le pape Jean-Paul II recevait à Rome la visite du patriarche œcuménique Dimitrios Ier de Constantinople.  Comme la visite entre Paul VI et Athénagoras à Jérusalem, quelque vingt ans auparavant, ce fut la rencontre entre deux êtres humains grands et chaleureux.  Au moment du départ, ils sont restés une dizaine de minutes près de la voiture qui emmenait Dimitrios à l'aéroport, comme deux amis qui ne peuvent se quitter, et les dernières paroles du patriarche Dimitrios ont été les suivantes :  « Nous avons trouvé en toi un homme, et nous serons le messager de ton humilité ». Dans son discours officiel, il avait dit qu'il était venu partager avec Rome leurs traditions et richesses spirituelles respectives.  Maintenant, à la fin, il dit : « nous avons rencontré un homme » ; et je pense que c'est la plus belle chose qu'il pouvait dire.

23 December 2025

Mal 3:1-4, 23-24; Lk 1:57-66

Homily

In his Gospel, Saint Luke establishes a rigorous parallel between John the Baptist and Jesus. He says of both Elizabeth and Mary: "When the time came for her to give birth, she bore a son". In the case of John, it was the neighbors who came to rejoice with the mother and child; in the case of Jesus, it was first the shepherds and then the Magi. Zechariah, like Joseph, has a somewhat understated role. With John, as with Jesus, we wonder ‘ what this child will be like ’. Both had a long preparation - John in the desert, Jesus in Nazareth - before a fairly short public life.

December 24, 2025                       Christmas Eve, morning

2S 7,1-5.8b-12.14a.16; Lc 1,67-79

                                                      H O M I L Y

   Almost 40 years ago, in 1987, in Rome, Pope John Paul II received the visit of the Ecumenical Patriarch Dimitrios I from Constantinople. Like the visit between Paul VI and Athenagoras in Jerusalem, some twenty years before, it was the encounter between two great and warm human beings. At the moment of departure, they stood for about ten minutes near the car that would bring Dimitrios to the airport, like two friends who cannot let go of each other, and Patriarch Dimi­trios' last words were: " we have found in you a man, and we will be the messenger of your humility". In his official speech, he had said that he had come to share with Rome their respective spiritual traditions and riches. Now, at the end, he says: "we have met a man"; and I think it was the most beautiful thing he could say.

22 December 2025

1 Sam 1:24-38; Luke 1:46-56

 Homily

          In these last weeks of Advent, the liturgical lectionary often draws parallels between characters from the Old Testament and others from the New Testament. A few days ago, we saw the parallel between Jesus, who inaugurated the New Covenant, and John the Baptist, the last representative of the Old Covenant and, in a way, the bridge between the two Covenants.